
 

1 
 

 

Dedicated to the brave and resourceful officers of the CIA, NSA, FBI, ICE, other 

intelligence, defense, protection, and law enforcement services whose names 

were libeled by association with this obaminable "assessment." 

 

09/25/2018 

 

A Critical Review of the Declassified Version of the Intelligence Community 

Assessment of Alleged “Russian Activities” in the 2016 US Elections 

 

This is a review of the declassified version of the notorious Intelligence Community Assessment, 

published on 01/06/2017. The assessment demonstrated an extreme partisan bias in favor of Hillary 

Clinton and the Democratic Party as well as an uncritical reliance on their talking points.  

 

Even the declassified version of the assessment (“the text” or “the ICA text”) is laden with logical 

fallacies, dishonesty, and intentional fabrications, and fails to show any evidence that supports the claim 

that Russia conducted or attempted to aid Trump or to harm Hillary’s chances against Trump in the 2016 

elections. Further, it contains evidence that Hillary Clinton and the Democratic Party accepted, induced, 

and procured help from the Russian government, especially in through RT America.  

 

This review expresses no opinion of whether the aid provided by the Russian government to the DNC 

and Hillary campaign should be qualified as “election interference” or if it was politics as usual. 

 

This review consists of a series of comments on the ICA text. It focuses on purported “lines of evidence” 

using only the public information. The error in cyber-security attribution of the DNC leaks to Russia is 

out of the scope of this review. The terms authors and authors of the text mean whomever authored 

any part of the ICA text below; they might be different from the writers of the full classified assessment. 

The misconduct of the John Brennan and James Clapper in cooking this assessment and later cover up 

are described elsewhere. Just few quotes, emphasis is added: 

 

Was Friday's declassified report claiming Russian hacking of the 2016 election rigged? (January 7, 2017, 

Fox News article by a former CIA analyst Fred Fleitz): 

“As someone who worked in the intelligence field for 25 years, I share Congressman Hoekstra’s concerns 

about Friday’s declassified Russia report and a similar Joint DHS and ODNI Election Security Statement 

released by the Office of the Director of National Intelligence (ODNI) and DHS on October 7, 2016.” 

https://defyccc.com/category/dnc-leaks/
http://www.foxnews.com/opinion/2017/01/07/was-fridays-declassified-report-claiming-russian-hacking-2016-election-rigged.html


 

 

 “The declassified Russian report also lacks standard boilerplate language that it was coordinated within 

the U.S. Intelligence Community. This language usually reads: “This memorandum was prepared by the 

National Intelligence Council and was coordinated with the US Intelligence Community” or “this is an IC-

coordinated assessment.”” 

“It also is important, as Hoekstra indicated in his Fox News interview, that intelligence community 

assessments on extremely controversial issues include dissenting views, such as those added by INR to the 

2002 National Intelligence Estimate on Iraq’s WMD program.  A declassified version of this estimate was 

released in 2002 that included INR’s dissent.” 

“I am concerned that the exclusion of key intelligence players and the lack of dissenting views give the 

appearance that the conclusions of this report were pre-cooked. 

I also suspect the entire purpose of this report and its timing was to provide President Obama with a 

supposedly objective intelligence report on Russian interference in the 2016 election that the president 

could release before he left office to undermine the legitimacy of Trump’s election.” 

“The new intelligence report on Russian interference in the 2016 presidential election broke so radically 

with the way objective and authoritative intelligence community assessments are supposed to be 

produced that it appears to have been rigged to support a pre-ordained set of conclusions to 

undermine President-elect Trump.   I believe the October 2016 memo and related developments support 

this unfortunate conclusion.” 

 

More indications Intel assessment of Russian interference in election was rigged (May 2017, another Fox 

News article by Fred Fleitz) 

“I previously thought the ICA’s unambiguous, dissent-free judgments were the result of limiting the 

number of intelligence agencies which could participate.  But based on Clapper’s testimony, it appears 

that politicization of this assessment was much more serious. 

Clapper explained in his testimony that two dozen or so “seasoned experts” were “handpicked” from the 

contributing agencies” and drafted the ICA “under the aegis of his former office” (the Office of the 

Director of National Intelligence.)  

While Clapper claimed these analysts were given “complete independence” to reach their findings, he 

added that their conclusions “were thoroughly vetted and then approved by the directors of the three 

agencies and me.” 

This process drastically differed from the Intelligence Community’s normal procedures. 

Hand-picking a handful of analysts from just three intelligence agencies to write such a controversial 

assessment went against standing rules to vet such analyses throughout the Intelligence Community 

within its existing structure. “  

“A major problem with this process is that it gave John Brennan, CIA’s hyper-partisan former director, 

enormous influence over the drafting of the ICA.” 

 

Two Colleagues Contradict Brennan's Denial of Reliance on Dossier (2018, Real Clear Investigations, Paul 

Sperry) 

“Recently retired National Security Agency Director Michael Rogers stated in a classified letter to Congress 

that the Clinton campaign-funded memos did factor into the ICA. And James Clapper, Director of 

National Intelligence under President Obama, conceded in a recent CNN interview that the assessment 

was based on “some of the substantive content of the dossier.”” 

http://www.foxnews.com/opinion/2017/05/12/more-indications-intel-assessment-russian-interference-in-election-was-rigged.html
https://www.realclearinvestigations.com/articles/2018/05/14/2_colleagues_contradict_brennan_on_use_of_dossier.html


 

3 
 

 

“In a March 5, 2018, letter to House Intelligence Committee Chairman Devin Nunes, Adm. Rogers 

informed the committee that a two-page summary of the dossier — described as “the Christopher 

Steele information” — was “added” as an “appendix to the ICA draft,” and that consideration of that 

appendix was “part of the overall ICA review/approval process.”” 

 

Notice that the “Steele dossier” fails the laugh test, but a summary of it doesn’t. 

 

 
Leo Goldstein 

Science for Humans and Freedom Institute 

Austin, TX 

 

 

These paper and future updates are available from https://defyccc.com/ica_text_brennan_clapper_activities.  

Comments are welcome. 

 

 
Copyright Statement: this paper can be reproduced, adapted, and distributed free with attribution (CC BY 4.0 license) 

 

 

  

https://defyccc.com/ica_text_brennan_clapper_activities
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


 

 

  

 

 

 

 

 
      

 

      
      

Background to “Assessing Russian Activities and Intentions in Recent 
US Elections”: The Analytic Process and Cyber Incident Attribution  

  
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
        
      
      
      
      
      
      
      
      

  

6 January 2017  

  

  

 



 

5 
 

Background to “Assessing Russian Activities and Intentions in Recent US  

Elections”: The Analytic Process and Cyber Incident Attribution  

 

“Assessing Russian Activities and Intentions in Recent US Elections” is a declassified version of a highly classified 

assessment that has been provided to the President and to recipients approved by the President.    

• The Intelligence Community rarely can publicly reveal the full extent of its knowledge or the precise bases for 

its assessments, as the release of such information would reveal sensitive sources or methods and imperil the 

ability to collect critical foreign intelligence in the future.  

• Thus, while the conclusions in the report are all reflected in the classified assessment, the declassified report 

does not and cannot include the full supporting information, including specific intelligence and sources and 

methods.  

The Analytic Process  

The mission of the Intelligence Community is to seek to reduce the uncertainty surrounding foreign activities, 

capabilities, or leaders’ intentions.  This objective is difficult to achieve when seeking to understand complex issues 

on which foreign actors go to extraordinary lengths to hide or obfuscate their activities.    

• On these issues of great importance to US national security, the goal of intelligence analysis is to provide 

assessments to decision makers that are intellectually rigorous, objective, timely, and useful, and that adhere 

to tradecraft standards.    

• The tradecraft standards for analytic products have been refined over the past ten years.  These standards 

include describing sources (including their reliability and access to the information they provide), clearly 

expressing uncertainty, distinguishing between underlying information and analysts’ judgments and 

assumptions, exploring alternatives, demonstrating relevance to the customer, using strong and transparent 

logic, and explaining change or consistency in judgments over time.    

• Applying these standards helps ensure that the Intelligence Community provides US policymakers, 

warfighters, and operators with the best and most accurate insight, warning, and context, as well as potential 

opportunities to advance US national security.    

Intelligence Community analysts integrate information from a wide range of sources, including human sources, 

technical collection, and open source information, and apply specialized skills and structured analytic tools to draw 

inferences informed by the data available, relevant past activity, and logic and reasoning to provide insight into 

what is happening and the prospects for the future.    

• A critical part of the analyst’s task is to explain uncertainties associated with major judgments based on the 

quantity and quality of the source material, information gaps, and the complexity of the issue.    

• When Intelligence Community analysts use words such as “we assess” or “we judge,” they are conveying an 

analytic assessment or judgment.    

• Some analytic judgments are based directly on collected information; others rest on previous judgments, 

which serve as building blocks in rigorous analysis.  In either type of judgment, the tradecraft standards 

outlined above ensure that analysts have an appropriate basis for the judgment.   

1  

Commented [1]: Why were Russian activities the only 
ones assessed? What about China, the European 
Union, the United Nations organization, etc.? 
 

Commented [2]: It includes no supporting information 
but plenty of contradicting information. 

Commented [3]: No information was collected from 
the DNC network. 

Commented [4]: And when the previous judgments 
are wrong, the new ones based on them are wrong, 
too. The laughable Grizzly Steppe Report is an 
example of such a "previous judgement." 

Commented [5]: Credimus quia tradecraft 
 
A 25-page declassified version of a report must be 
chock-full of public and declassified evidence.  
 
"Trust our tradecraft" is saying "trust us." 



 

 

• Intelligence Community judgments often include two important elements: judgments of how likely it is that 

something has happened or will happen (using terms such as “likely” or “unlikely”) and confidence levels in 

those judgments (low, moderate, and high) that refer to the evidentiary basis, logic and reasoning, and 

precedents that underpin the judgments.  

Determining Attribution in Cyber Incidents  

The nature of cyberspace makes attribution of cyber operations difficult but not impossible.  Every kind of cyber 

operation—malicious or not—leaves a trail.  US Intelligence Community analysts use this information, their 

constantly growing knowledge base of previous events and known malicious actors, and their knowledge of how 

these malicious actors work and the tools that they use, to attempt to trace these operations back to their source.  

In every case, they apply the same tradecraft standards described in the Analytic Process above.    

• Analysts consider a series of questions to assess how the information compares with existing knowledge and 

adjust their confidence in their judgments as appropriate to account for any alternative hypotheses and 

ambiguities.    

• An assessment of attribution usually is not a simple statement of who conducted an operation, but rather a 

series of judgments that describe whether it was an isolated incident, who was the likely perpetrator, that 

perpetrator’s possible motivations, and whether a foreign government had a role in ordering or leading the 

operation.  

  

2 

Commented [6]: This is fiction. Attribution of actions to 
putative "malicious actors" is not testable or verifiable, 
with rare exceptions. Knowledge cannot grow without 
testing or verification. 
 
Also, "malicious actors" continuously change their 
behavior, which invalidates whatever knowledge was 
obtained anytime in the past. 

Commented [7]: Known to whom? Known from 
where? Were these actors invented by CrowdStrike or 
FireEye? 

https://defyccc.com/crowdstrike-crooked-and-shrill/
https://defyccc.com/what-is-the-advanced-persistent-threat/


 

7 
 

 

This report is a downgraded version of a more sensitive assessment; its  conclusions are identical to those in the more sensitive  
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.   

TOP SECRET//HCS - P/SI - G//ORCON/NOFORN/FISA   

  
This report   is a d eclassified  version of a  highly classified  assessment; its conclusions are identical to those in the  highly  classified  

assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.   

  

  

  

Assessing Russian Activities and Intentions in  

Recent US Elections 
  

  

  

  
  
  
  
  
  
  
  

ICA 2017 - 0 D 1    |   2017  January  6   
  

  
  



 

 

  

Scope and Sourcing  
 

Information available as of 29 December 2016 was used in the preparation of this product.  

  

Scope   

This report includes an analytic assessment drafted and coordinated among The Central Intelligence Agency 

(CIA), The Federal Bureau of Investigation (FBI), and The National Security Agency (NSA), which draws on 

intelligence information collected and disseminated by those three agencies.  It covers the motivation and scope 

of Moscow’s intentions regarding US elections and Moscow’s use of cyber tools and media campaigns to 

influence US public opinion.  The assessment focuses on activities aimed at the 2016 US presidential election and 

draws on our understanding of previous Russian influence operations.  When we use the term “we” it refers to 

an assessment by all three agencies.  

  

• This report is a declassified version of a highly classified assessment.  This document’s conclusions are 

identical to the highly classified assessment, but this document does not include the full supporting 

information, including specific intelligence on key elements of the influence campaign.  Given the redactions, 

we made minor edits purely for readability and flow.  

We did not make an assessment of the impact that Russian activities had on the outcome of the 2016 election.  

The US Intelligence Community is charged with monitoring and assessing the intentions, capabilities, and actions 

of foreign actors; it does not analyze US political processes or US public opinion.   

• New information continues to emerge, providing increased insight into Russian activities.    

Sourcing  

Many of the key judgments in this assessment rely on a body of reporting from multiple sources that are 

consistent with our understanding of Russian behavior.  Insights into Russian efforts—including specific cyber 

operations—and Russian views of key US players derive from multiple corroborating sources.  

Some of our judgments about Kremlin preferences and intent are drawn from the behavior of Kremlin loyal 

political figures, state media, and pro-Kremlin social media actors, all of whom the Kremlin either directly uses to 

convey messages or who are answerable to the Kremlin.  The Russian leadership invests significant resources in 

both foreign and domestic propaganda and places a premium on transmitting what it views as consistent, self-

reinforcing narratives regarding its desires and redlines, whether on Ukraine, Syria, or relations with the United 

States. 

Commented [8]: Here, “coordinated” means the 
opposite of independent. Clapper and/or Brennan 
coordinated the production of this misleading 
assessment to undermine the authority of the incoming 
commander-in-chief. 

Commented [9]: This is the definition of confirmation 
bias.  
 
It seems that the writers of the assessment started with 
the public “understanding of Russian behavior” created 
by the DNC disinformation operations. These 
operations included planted media stories, the fake 
Steele dossier, and CrowdStrike fabrications. 
 
Then, they cherry-picked facts that could be interpreted 
consistently with the DNC narrative. 

https://defyccc.com/crossfire-hurricane-notes/


 

9 
 

  

Assessing Russian Activities and Intentions in  

Recent US Elections  

ICA 2017-01D  

6 January 2017  

Key Judgments  
 

Russian efforts to influence the 2016 US presidential election represent the most recent expression of 

Moscow’s long standing desire to undermine the US-led liberal democratic order, but these activities 

demonstrated a significant escalation in directness, level of activity, and scope of effort compared to previous 

operations.  

We assess Russian President Vladimir Putin ordered an influence campaign in 2016 aimed at the US 

presidential election.  Russia’s goals were to undermine public faith in the US democratic process, denigrate 

Secretary Clinton, and harm her electability and potential presidency.  We further assess Putin and the Russian 

Government developed a clear preference for President-elect Trump.  We have high confidence in these 

judgments.  

• We also assess Putin and the Russian Government aspired to help President-elect Trump’s election 

chances when possible by discrediting Secretary Clinton and publicly contrasting her unfavorably to him.  

All three agencies agree with this judgment.  CIA and FBI have high confidence in this judgment; NSA has 

moderate confidence.  

• Moscow’s approach evolved over the course of the campaign based on Russia’s understanding of the 

electoral prospects of the two main candidates.  When it appeared to Moscow that Secretary Clinton was 

likely to win the election, the Russian influence campaign began to focus more on undermining her future 

presidency.  

• Further information has come to light since Election Day that, when combined with Russian behavior since 

early November 2016, increases our confidence in our assessments of Russian motivations and goals.  

Moscow’s influence campaign followed a Russian messaging strategy that blends covert intelligence 

operations—such as cyber activity—with overt efforts by Russian Government agencies, state-funded media, 

third-party intermediaries, and paid social media users or “trolls.”  Russia, like its Soviet predecessor, has a 

history of conducting covert influence campaigns focused on US presidential elections that have used intelligence 

officers and agents and press placements to disparage candidates perceived as hostile to the Kremlin.  

• Russia’s intelligence services conducted cyber operations against targets associated with the 2016 US 

presidential election, including targets associated with both major US political parties.  

  

• We assess with high confidence that Russian military intelligence (General Staff Main Intelligence  

Directorate or GRU) used the Guccifer 2.0 persona and DCLeaks.com to release US victim data obtained in 

cyber operations publicly and in exclusives to media outlets and relayed material to WikiLeaks.     

Commented [10]: The statement is correct if 
"Moscow" is substituted by "Obama administration." 

Commented [11]: This describes the goals of the Left. 

Commented [M12]: In this context, “moderate 
confidence” means no confidence. See the definitions of 
the confidence levels at the end of the text. 

Commented [13]: Sure! Nobody questions John 
Brennan’s expertise on this topic. He has admitted 
voting for Communists, but who knows what else he 
has done for them in 1980s?  
 
John Kerry has been participating in foreign covert 
influence campaigns since the Vietnam war – not to 
mention Bill Ayers and other members of the Obama 
inner circle. 



 

 

  

• Russian intelligence obtained and maintained access to elements of multiple US state or local electoral 

boards.  DHS assesses that the types of systems Russian actors targeted or compromised were not 

involved in vote tallying.  

  

• Russia’s state-run propaganda machine contributed to the influence campaign by serving as a platform for 

Kremlin messaging to Russian and international audiences.  

We assess Moscow will apply lessons learned from its Putin-ordered campaign aimed at the US presidential 

election to future influence efforts worldwide, including against US allies and their election processes.     Commented [14]: This opinion was laughed at by US 
allies. French cybersecurity chief Poupard commented 
on a remark expressing this sentiment:  
 
“Why did Admiral Rogers say that, like that, at that 
time? It really surprised me. It really surprised my 
European allies. And to be totally frank, when I spoke 
about it to my NSA counterparts and asked why did he 
say that, they didn’t really know how to reply either.”  



 

11 
 

Contents  
 

Scope and Sourcing   

Key Judgments  

Contents  

  

CIA/FBI/NSA Assessment: Russia’s Influence Campaign Targeting the 2016 US 

Presidential Election   

i 
ii 
iv   

  

Putin Ordered Campaign To Influence US Election  

  

Russian Campaign Was Multifaceted  

  

Influence Effort Was Boldest Yet in the US  

  

Election Operation Signals “New Normal” in Russian Influence Efforts   

  

Annexes    

1  

  

2  

  

5  

  

5  

A:  Russia—Kremlin’s TV Seeks To Influence Politics, Fuel Discontent in US  6  

B:  Estimative Language  13  

  

  
 

 



 

 

This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the assessment but this version 
does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

  
  
  
  
Russia’s Influence Campaign Targeting the 2016 US Presidential 

Election   
 

  

 

 



 

13 
 

  
This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the assessment but this version 

does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign 

 

  

Russia’s Influence Campaign Targeting the 2016 US Presidential 

Election   
 

 

 



 

 

Putin Ordered Campaign To Influence US Election  

 

We assess with high confidence that Russian President 

Vladimir Putin ordered an influence campaign in 2016 

aimed at the US presidential election, the consistent 

goals of which were to undermine public faith in the US 

democratic process, denigrate Secretary Clinton, and 

harm her electability and potential presidency.  We 

further assess Putin and the Russian Government 

developed a clear preference for President-elect 

Trump.  When it appeared to Moscow that  

Secretary Clinton was likely to win the election, the 

Russian influence campaign then focused on 

undermining her expected presidency.   

 

• We also assess Putin and the Russian  

Government aspired to help President-elect 

Trump’s election chances when possible by 

discrediting Secretary Clinton and publicly 

contrasting her unfavorably to him.  All three 

agencies agree with this judgment.  CIA and FBI 

have high confidence in this judgment; NSA has 

moderate confidence.  

 

 

• In trying to influence the US election, we assess the 

Kremlin sought to advance its longstanding desire 

to undermine the US-led liberal democratic order, 

the promotion of which Putin and other senior 

Russian leaders view as a threat to Russia and 

Putin’s regime.    

 

 

• Putin publicly pointed to the Panama Papers 

disclosure and the Olympic doping scandal as US-

directed efforts to defame Russia, suggesting he 

sought to use disclosures to discredit the image of 

the United States and cast it as hypocritical. 

 

• Putin most likely wanted to discredit Secretary 

Clinton because he has publicly blamed her since 

2011 for inciting mass protests against his regime 

in late 2011 and early 2012, and because he holds 

a grudge for comments he almost certainly saw as 

disparaging him.  

 

 

 

We assess Putin, his advisers, and the Russian  

Government developed a clear preference for  

President-elect Trump over Secretary Clinton.  

  

 

 

 

• Beginning in June, Putin’s public comments about 

the US presidential race avoided directly praising 

President-elect Trump, probably because Kremlin 

officials thought that any praise from Putin 

personally would backfire in the United States.  

 

 

Commented [15]: The “Steele dossier” had this line. 

Commented [16]: Putin is not a snowflake, but he 
regularly blames the US for protests in or around 
Russia. The Republican administration is more likely to 
“incite protests” in Russia than the Democratic one. 
 
Actions count, not words. The last Republican 
administration totally ignored concerns of Russia, even 
legitimate ones. The last Democratic administration 
accommodated Putin in all matters, including the 
invasion of Ukraine.  
 
Any conduct requires a motive. If Putin had a slightest 
motive to harm Hillary’s electoral chances, the ICA text 
authors would describe it. Instead, they made up 
nonsense about old events. Thus, Putin didn't have a 
motive to harm Hillary's electoral chances, so he hasn’t 
done that. 

Commented [17]: Like almost all assertions of facts in 
the ICA text, this phrase is vague about everything. 
What comments? When they were made? By whom? It 
seems (but not sure) to relate to public comments by 
Hillary. The text authors could say what comments they 
had in mind, on what dates, and to include the 
references, possibly in foot- or endnotes. It would not 
be hard – they were copy-pasting from an existing 
document, or so they said. They were not limited by 
space – description and quotes from the RT Editor-in-
Chief Simonyan span multiple pages. 
 
So, why does this phrase lack specifics? Most likely, 
because the authors of the text intentionally lie.  
 
If this specific sub-sentence refers to the anti-Russian 
and anti-Putin statements that Hillary has been making 
from since July 2016, then the authors have the 
timeline and causation backwards. It was after the DNC 
and DCCC were hacked and the exfiltrated documents 
published or delivered to WikiLeaks. 

Commented [M18]: What logic! Putin not praising 
Trump proves that Putin backed Trump! Putin not 
praising Hillary proves that Putin backed Trump! 
Whatever Putin did or didn’t do proves that Putin 
backed Trump! 
 
This passage alone shows the authors’ extreme bias 
and dishonesty, enough to impeach the whole 
assessment.  

Commented [M19]: This sentence regurgitates the 
DNC/Hillary propaganda. “Beginning in June, Putin … 
avoided praising Trump” sounds like a line from WaPo 
or NYT. Putin “avoided” praising Trump before June, 
too. 
 
The statement is also illogical. If the Kremlin wanted to 
support Trump, but thought that praising him would 
backfire, what difference would it make if it came 
directly from Putin or from known pro-Kremlin figures? 



 

15 
 

Nonetheless, Putin publicly indicated a preference 

for President-elect Trump’s stated policy to work 

with Russia, and pro-Kremlin figures spoke highly 

about what they saw as his Russia-friendly 

positions on Syria and Ukraine. Putin publicly 

contrasted the President-elect’s approach to Russia 

with Secretary Clinton’s “aggressive rhetoric.”  

 

 

 

• Moscow also saw the election of President elect 

Trump as a way to achieve an international 

counterterrorism coalition against the Islamic State 

in Iraq and the Levant (ISIL).    

 

• Putin has had many positive experiences working 

with Western political leaders whose business 

interests made them more disposed to deal with 

Russia, such as former Italian Prime Minister Silvio 

Berlusconi and former German Chancellor Gerhard 

Schroeder.  

  

• Putin, Russian officials, and other pro-Kremlin 

pundits stopped publicly criticizing the US election 

process as unfair almost immediately after the 

election because Moscow probably assessed it 

would be counterproductive to building positive 

relations.    

 

We assess the influence campaign aspired to help 

President-elect Trump’s chances of victory when 

possible by discrediting Secretary Clinton and publicly 

contrasting her unfavorably to the President-elect.  

When it appeared to Moscow that Secretary Clinton 

was likely to win the presidency the Russian influence 

campaign focused more on undercutting Secretary 

Clinton’s legitimacy and crippling her presidency from 

its start, including by impugning the fairness of the 

election.   

 

• Before the election, Russian diplomats had publicly 

denounced the US electoral process and were 

prepared to publicly call into question the validity 

of the results.  Pro Kremlin bloggers had prepared 

a Twitter campaign, #DemocracyRIP, on election 

night in anticipation of Secretary Clinton’s victory, 

judging from their social media activity.  

 

Russian Campaign Was Multifaceted  

 

Moscow’s use of disclosures during the US election was 

unprecedented, but its influence campaign otherwise 

followed a longstanding Russian messaging strategy 

that blends covert intelligence operations—such as 

cyber activity—with overt efforts by Russian 

Government agencies, state funded media, third-party 

intermediaries, and paid social media users or “trolls.”  

 

• We assess that influence campaigns are approved 

at the highest levels of the Russian Government—

particularly those that would be politically 

sensitive.  

Commented [M20]: Notice the extreme vagueness of 
these assertions. The authors refer to the alleged Putin 
public statements without saying when they were 
made. 
 
Putin probably made such statements after the election 
results, which is a normal diplomatic practice and has 
nothing to do with the alleged interference. 
 
The authors also fail to name the alleged “pro-Kremlin 
figures.” 

Commented [21]: Despite all her shortcomings, Hillary 
was not a supporter of ISIL. 

Commented [M22]: 1) This sub-sentence is a 
tautology. 

 
2) But it contains a suggestion that Trump has 
substantial (for him) business interests in Russia. 
This is baseless and not true, but the authors of the 
ICA text consider it so self-evident and a universally 
accepted fact that they don’t even state it. This 
suggests that the authors of this text lived deeply 
inside the leftist echo-chamber without much interest 
in the real world. It also brings to mind the notorious 
Talking Points Memo piece from 07/23/2016, which 
had so impressed poor Peter Strzok. 
 
3) Hillary’s business interests (like the Clinton 
Foundation and Uranium One) make her more 
inclined to work with Russia. And she always needs 
more money – unlike Trump. 

Commented [M23]: This sub-sentence parrots the 

Politico article https://archive.is/eWrZe  
 

This whole paragraph seems to be written by a journo 
or PR rep, rather than an analyst. 

Commented [24]: So, what? 

Commented [M25]: How many times is this phrase 
repeated? 

Commented [M26]: Since 2010, the Russian 
government has been impugning the fairness of 
American elections, values, economy, fracking, 
pipelines, and everything else through RT America, its 
TV station located 0.7 miles from the White House. 
The Obama administration was happy with RT. It has 
not bothered to even ask RT to register under FARA. 
Suddenly, the authors of this text create a conspiracy 
theory and give RT a key role in it. 

Commented [M27]: Moscow was not behind those 
disclosures. 

Commented [M28]: How long? Do the authors 
confuse Russia with the Soviet Union? 

Commented [M29]: Steele dossier rears its ugly head 
again. 

https://defyccc.com/crossfire-hurricane-notes/
https://archive.is/eWrZe


 

 

 

• Moscow’s campaign aimed at the US election 

reflected years of investment in its capabilities, 

which Moscow has honed in the former Soviet 

states.  

 

• By their nature, Russian influence campaigns are 

multifaceted and designed to be deniable because 

they use a mix of agents of influence, cutouts, front 

organizations, and false-flag operations.  Moscow 

demonstrated this during the Ukraine crisis in 

2014, when Russia deployed forces and advisers to 

eastern Ukraine and denied it publicly.  

The Kremlin’s campaign aimed at the US election 

featured disclosures of data obtained through Russian 

cyber operations; intrusions into US state and local 

electoral boards; and overt propaganda. Russian 

intelligence collection both informed and enabled the 

influence campaign.  

Cyber Espionage Against US Political Organizations.  

Russia’s intelligence services conducted cyber 

operations against targets associated with the 2016 US 

presidential election, including targets associated with 

both major US political parties.     

We assess Russian intelligence services collected 

against the US primary campaigns, think tanks, and 

lobbying groups they viewed as likely to shape future 

US policies.  In July 2015, Russian intelligence gained 

access to Democratic National Committee (DNC) 

networks and maintained that access until at least June 

2016.   

• The General Staff Main Intelligence Directorate 

(GRU) probably began cyber operations aimed at 

the US election by March 2016.  We assess that the 

GRU operations resulted in the compromise of the 

personal e-mail accounts of Democratic Party 

officials and political figures.  By May, the GRU had 

exfiltrated large volumes of data from the DNC.  

Public Disclosures of Russian-Collected Data. We 

assess with high confidence that the GRU used the 

Guccifer 2.0 persona, DCLeaks.com, and WikiLeaks to 

release US victim data obtained in cyber operations 

publicly and in exclusives to media outlets.   

• Guccifer 2.0, who claimed to be an independent 

Romanian hacker, made multiple contradictory 

statements and false claims about his likely Russian 

identity throughout the election.  Press reporting 

suggests more than one person claiming to be 

Guccifer 2.0 interacted with journalists.   

• Content that we assess was taken from e-mail 

accounts targeted by the GRU in March 2016 

appeared on DCLeaks.com starting in June.   

We assess with high confidence that the GRU relayed 

material it acquired from the DNC and senior 

Democratic officials to WikiLeaks.  Moscow most likely 

chose WikiLeaks because of its self proclaimed 

reputation for authenticity.  Disclosures through 

WikiLeaks did not contain any evident forgeries.  

• In early September, Putin said publicly it was 

important the DNC data was exposed to WikiLeaks, 

calling the search for the source of the leaks a 

distraction and denying Russian “state-level” 

involvement.  

Commented [M30]: Really? How is the U.S. similar to 
the former Soviet states? 

Commented [31]: How deniable are RT broadcasts? 
 
Did converting an exfiltrated document into a Russian 
language template and saving it on a Russian 
language system under the username Felix 
Edmundovich (the founder of NKVD, predecessor of 
KGB) help “deniability”? 

Commented [32]: The attribution of the DNC network 
breaches and document leaks to Russia was incorrect. 
It was based on the fraudulent CrowdStrike / FireEye 
methodology and the CrowdStrike data.  

Commented [33]: If Guccifer 2.0 is not a Romanian 
hacker, that doesn’t equate him being a GRU officer.  
 
BTW, 63 million Americans colluded with Trump to 
steal the elections from Hillary. 

Commented [34]: “Made false claims about his likely 
Russian identity” is gobbledygook.  
 
It also suggests that a DNC lawyer joined the DNC PR 
agent(s) in writing this text. 
 
This section is supposed to substantiate the allegation 
that Guccifer 2.0 worked for the Russian government. 
But this phrase misleads the reader by substituting 
allegation for evidence. 

Commented [35]: We don’t need the FBI, CIA, and 
NSA to repeat press reporting. This ICA text is 
promised to contain only parts of the full assessment. 
 
Where is the con? Has the entire Intelligence 
Community Assessment cited unspecified “press 
reporting” as the source, or did the authors of this ICA 
text adlib? 

Commented [36]: As usual, there is neither date nor 
reference. The sentence seems referring to the 
Bloomberg’s interview with Putin on September 2, 
2016. Putin did not mention WikiLeaks in that interview. 

http://archive.is/GydEs


 

17 
 

• The Kremlin’s principal international propaganda 

outlet RT (formerly Russia Today) has actively 

collaborated with WikiLeaks.  RT’s editor-in-chief 

visited WikiLeaks founder Julian Assange at the 

Ecuadorian Embassy in London in August 2013, 

where they discussed renewing his broadcast 

contract with RT, according to Russian and 

Western media.  Russian media subsequently 

announced that RT had become "the only Russian 

media company" to partner with WikiLeaks and 

had received access to "new leaks of secret 

information."  RT routinely gives Assange 

sympathetic coverage and provides him a platform 

to denounce the United States.  

These election-related disclosures reflect a pattern of 

Russian intelligence using hacked information in 

targeted influence efforts against targets such as 

Olympic athletes and other foreign governments.  Such 

efforts have included releasing or altering personal 

data, defacing websites, or releasing emails.  

• A prominent target since the 2016 Summer  

Olympics has been the World Anti-Doping Agency 

(WADA), with leaks that we assess to have 

originated with the GRU and that have involved 

data on US athletes.   

Russia collected on some Republican-affiliated targets 

but did not conduct a comparable disclosure campaign.    

Russian Cyber Intrusions Into State and Local Electoral 

Boards.  Russian intelligence accessed elements of 

multiple state or local electoral boards. Since early 

2014, Russian intelligence has researched US electoral 

processes and related technology and equipment.   

• DHS assesses that the types of systems we 

observed Russian actors targeting or compromising 

are not involved in vote tallying.   

Russian Propaganda Efforts. Russia’s state-run 

propaganda machine—comprised of its domestic media 

apparatus, outlets targeting global audiences such as RT 

and Sputnik, and a network of quasi-government 

trolls—contributed to the influence campaign by 

serving as a platform for Kremlin messaging to Russian 

and international audiences.  State-owned Russian 

media made increasingly favorable comments about 

President elect Trump as the 2016 US general and 

primary election campaigns progressed while 

consistently offering negative coverage of Secretary 

Clinton.   

• Starting in March 2016, Russian Government– 

linked actors began openly supporting President-

elect Trump’s candidacy in media aimed at English-

speaking audiences.  RT and Sputnik—another 

government-funded outlet producing pro-Kremlin 

radio and online content in a variety of languages 

for international audiences—consistently cast 

President-elect Trump as the target of unfair 

coverage from traditional US media outlets that 

they claimed were subservient to a corrupt political 

establishment.   

• Russian media hailed President-elect Trump’s 

victory as a vindication of Putin’s advocacy of 

global populist movements—the theme of Putin’s 

annual conference for Western academics in 

October 2016—and the latest example of Western 

liberalism’s collapse.  

• Putin’s chief propagandist Dmitriy Kiselev used his 

flagship weekly newsmagazine program this fall to 

cast President-elect Trump as an outsider 

victimized by a corrupt political establishment and 

faulty democratic election process that aimed to 

prevent his election because of his desire to work 

with Moscow.  

• Pro-Kremlin proxy Vladimir Zhirinovskiy, leader of 

the nationalist Liberal Democratic Party of Russia, 

proclaimed just before the election that if 

President-elect Trump won, Russia would “drink 

champagne” in anticipation of being able to 

advance its positions on Syria and Ukraine.  

RT’s coverage of Secretary Clinton throughout the US 

presidential campaign was consistently negative and 

focused on her leaked e-mails and accused her of 

corruption, poor physical and mental health, and ties to 

Islamic extremism.  Some Russian officials echoed 

Russian lines for the influence campaign that Secretary 

Commented [37]: Large TV networks in the US and 
other Western countries collaborated with WikiLeaks as 
well. 

Commented [38]: Large TV networks in the US and 
other Western countries did the same. 

Commented [M39]: The imaginary pattern 

Commented [40]: FALSE! 

Commented [41]: Who are these “Russian 
Government-linked actors,” and what are examples of 
“openly supporting” Trump’s candidacy? This is not 
classified information. 

Commented [42]: Trump was “the target of unfair 
coverage from traditional US media outlets.” Only 
extremely partisan hacks may not be able to see that. 
 
If RT & Sputnik said that, then they were telling the 
plain truth. Telling the truth is not proof of support, 
sympathy, preferences, or any other agenda.  
 
Nevertheless, this text fails to mention specific 
examples or to compare the coverage of Trump with 
the coverage of Hillary. 

Commented [43]: Events that happened after the 
elections could not have influenced the elections! 
 
It's possible that the Russian government, media, and 
people started to hate Hillary in August – October 
2016, because she intentionally insulted and provoked 
them. 
 
But the hacking and leaking of the DNC documents to 
WikiLeaks happened before July 18. This text gets the 
sequence and causation of the events backwards. 

Commented [44]: “This fall”? If the authors swore not 
to tell dates, could they at least say whether he said it 
before or after the elections? 
 
What is “chief propagandist”? Did the DNC PR agent 
that authored this part forget that he had to pretend to 
be an intelligence analyst? 

Commented [45]: PR language and red herring 
fallacy. 

Commented [46]: FALSE! RT preferred Bernie to 
Hillary, but when Bernie endorsed Hillary, RT followed 
– maybe not as enthusiastically as CNN. 



 

 

Clinton’s election could lead to a war between the 

United States and Russia.  

• In August, Kremlin-linked political analysts 

suggested avenging negative Western reports  

on Putin by airing segments devoted to Secretary 

Clinton’s alleged health problems.  

• On 6 August, RT published an English language 

video called “Julian Assange Special: Do WikiLeaks 

Have the E-mail That’ll Put Clinton in Prison?” and 

an exclusive interview with Assange entitled 

“Clinton and ISIS Funded by the Same Money.”  

RT’s most popular video on Secretary Clinton, 

“How 100% of the Clintons’ ‘Charity’ Went 

to…Themselves,” had more than 9 million views on 

social media platforms.  RT’s most popular English 

language video about the President-elect, called 

“Trump Will Not Be Permitted To Win,” featured 

Assange and had 2.2 million views.  

• For more on Russia’s past media efforts— including 

portraying the 2012 US electoral process as 

undemocratic—please see Annex A: Russia—

Kremlin's TV Seeks To Influence Politics, Fuel 

Discontent in US.  

Russia used trolls as well as RT as part of its influence 

efforts to denigrate Secretary Clinton. This effort 

amplified stories on scandals about Secretary Clinton 

and the role of WikiLeaks in the election campaign.  

• The likely financier of the so-called Internet 

Research Agency of professional trolls located in 

Saint Petersburg is a close Putin ally with ties to 

Russian intelligence.   

• A journalist who is a leading expert on the Internet 

Research Agency claimed that some social media 

accounts that appear to be tied to Russia’s 

professional trolls—because they previously were 

devoted to supporting Russian actions in Ukraine—

started to advocate for President-elect Trump as 

early as December 2015.  

    

Influence Effort Was Boldest Yet in the US   

Russia’s effort to influence the 2016 US presidential 

election represented a significant escalation in 

directness, level of activity, and scope of effort 

compared to previous operations aimed at US elections.  

We assess the 2016 influence campaign reflected the 

Kremlin’s recognition of the worldwide effects that 

mass disclosures of US Government and other private 

data—such as those conducted by WikiLeaks and 

others—have achieved in recent years, and their 

understanding of the value of orchestrating such 

disclosures to maximize the impact of compromising 

information.   

• During the Cold War, the Soviet Union used 

intelligence officers, influence agents, forgeries, 

and press placements to disparage candidates 

perceived as hostile to the Kremlin, according to a 

former KGB archivist.   

Since the Cold War, Russian intelligence efforts related 

to US elections have primarily focused on foreign 

intelligence collection.  For decades, Russian and Soviet 

intelligence services have sought to collect insider 

information from US political parties that could help 

Russian leaders understand a new US administration’s 

plans and priorities.  

• The Russian Foreign Intelligence Service (SVR) 

Directorate S (Illegals) officers arrested in the 

United States in 2010 reported to Moscow about 

the 2008 election.  

• In the 1970s, the KGB recruited a Democratic Party 

activist who reported information about then-

presidential hopeful Jimmy Carter’s campaign and 

foreign policy plans, according to a former KGB 

archivist.   

Election Operation Signals “New Normal” in  

Russian Influence Efforts  

We assess Moscow will apply lessons learned from its 

campaign aimed at the US presidential election to 

future influence efforts in the United States and 

worldwide, including against US allies and their election 

processes.  We assess the Russian intelligence services 

would have seen their election influence campaign as at 

least a qualified success because of their perceived 

ability to impact public discussion.  

• Putin’s public views of the disclosures suggest the 

Kremlin and the intelligence services will continue 

to consider using cyber-enabled disclosure 

operations because of their belief that these can 

accomplish Russian goals relatively easily without 

significant damage to Russian interests.   

Commented [47]: This is an unsupported allegation 
and a red herring fallacy. 

Commented [48]: Trump colluded with 63 million 
Americans to defeat Hillary in the election! Some of 
them shared it with their friends, and some friends 
shared it again. The video has 535,000 shares now. 

Commented [49]: It proves that the Kremlin has been 
supporting the Left and aiding Hillary against Trump. 

Commented [50]: The goal of this paragraph is to 
show that the IRA acted as an arm of the Russian 
government at the time of the 2016 election campaign. 
But the authors chose a very tortuous way and came 
far short of the goal.  
 
The connection between the IRA and the Russian 
government was frequently discussed on Runet (the 
cluster of Russian language websites) for years, and 
many respected commentators concluded that the IRA 
was a front organization for the Russian government.  
 
Why didn’t analysts working on the assessment quote 
and reference a few of these comments? Most likely 
because they were selected from departments that did 
not work on Russia and did not speak Russian!  
 
If so, it’s almost funny: neither the alleged GRU 
hackers nor the FBI/CIA/NSA analysts investigating 
them spoke Russian! 
 
Brennan and/or Clapper have probably hand-picked 
the analysts primarily for their partisanship, but they 
might also preferred individuals lacking competence in 
the matters of the assessment. 
 
This said, I have neither information nor opinion 
regarding relations between the IRA and the Russian 
government. 

Commented [51]: “A journalist claimed” is fake news, 
it's not evidence or appropriate input for intelligence 
analysis. 

Commented [52]: Sure. It disparaged Republicans. 

Commented [53]: In the 1970s, the KGB recruited not 
one, but many Democratic activists. The Democratic 
Party also collaborated, or attempted to collaborate, 
with Russian intelligence in 2016. 
 
This is evidence against Hillary, not against Trump. 

https://www.facebook.com/RTAmerica/videos/10153703671361366/
https://medium.com/@jeffreyscarr/the-yandex-domain-problem-2076089e330b
https://medium.com/@jeffreyscarr/the-yandex-domain-problem-2076089e330b
http://www.foxnews.com/opinion/2017/05/12/more-indications-intel-assessment-russian-interference-in-election-was-rigged.html
http://www.foxnews.com/opinion/2017/05/12/more-indications-intel-assessment-russian-interference-in-election-was-rigged.html


 

19 
 

• Russia has sought to influence elections across 

Europe.  

We assess Russian intelligence services will continue to 

develop capabilities to provide Putin with options to 

use against the United States, judging from past 

practice and current efforts.  Immediately after Election 

Day, we assess Russian intelligence began a 

spearphishing campaign targeting US Government 

employees and individuals associated with US think 

tanks and NGOs in national security, defense, and 

foreign policy fields.  This campaign could provide 

material for future influence efforts as well as foreign 

intelligence collection on the incoming administration’s 

goals and plans.   

 

 



 

 

Annex A  
 

Russia -- Kremlin's TV Seeks To Influence Politics, Fuel Discontent in US1  

RT America TV, a Kremlin-financed channel operated from within the United States, has substantially expanded its 

repertoire of programming that highlights criticism of alleged US shortcomings in democracy and civil liberties.  

The rapid expansion of RT's operations and budget and recent candid statements by RT's leadership point to the 

channel's importance to the Kremlin as a messaging tool and indicate a Kremlin directed campaign to undermine 

faith in the US Government and fuel political protest.  The Kremlin has committed significant resources to 

expanding the channel's reach, particularly its social media footprint.  A reliable UK report states that RT recently 

was the most-watched foreign news channel in the UK.  RT America has positioned itself as a domestic US channel 

and has deliberately sought to obscure any legal ties to the Russian Government.    

In the runup to the 2012 US presidential election in November, English-language channel RT America -- created 

and financed by the Russian Government and part of Russian Government-sponsored RT TV (see textbox 1) -- 

intensified its usually critical coverage of the United States.  The channel portrayed the US electoral process as 

undemocratic and featured calls by US protesters for the public to rise up and "take this government back."    

• RT introduced two new shows -- "Breaking the 

Set" on 4 September and "Truthseeker" on 2 

November -- both overwhelmingly focused on 

criticism of US and Western governments as 

well as the promotion of radical discontent.    

• From August to November 2012, RT ran 

numerous reports on alleged US election fraud 

and voting machine vulnerabilities, contending 

that US election results cannot be trusted and 

do not reflect the popular will.       

  In an effort to highlight the alleged "lack of 

democracy" in the United States, RT  

Messaging on RT prior to the US presidential election  

(RT, 3 November)  

broadcast, hosted, and advertised third party candidate debates and ran reporting supportive of the political 

agenda of these candidates.  The RT hosts asserted that the US two-party system does not represent the 

views of at least one-third of the population and is a "sham."       

6  

                                                                    
1 This annex was originally published on 11 December 2012 by the Open Source Center, now the Open Source 

Enterprise.  

Commented [54]: Of course, it does! It has been doing 
that since 2010 with the blessing of the Democratic 
administration. RT America has been operating from its 
HQ in Washington, DC since 2010. 
 
Compare that with the persecution of Marshall Institute 
or the imprisonment of Dinesh D’Souza under Obama’s 
administration. 

Commented [M55]: Sic! 



 

21 
 

• RT aired a documentary about the Occupy  

Wall Street movement on 1, 2, and   

4 November.  RT framed the movement as a fight 

against "the ruling class" and described the 

current US political system as corrupt and 

dominated by corporations.  RT advertising for the 

documentary featured Occupy movement calls to 

"take back" the government.  The documentary 

claimed that the US system cannot be changed  

democratically, but only through "revolution."  

  

After the 6 November US presidential 
election, RT 

aired a documentary called 
RT new show "Truthseeker" (RT, 11 November)   

"Cultures of Protest," about active and often 

violent political resistance  (RT, 1- 10 

November).  

RT Conducts Strategic Messaging for Russian Government  

RT's criticism of the US election was the latest facet of its broader and longer-standing anti-US messaging likely 

aimed at undermining viewers' trust in US democratic procedures and undercutting US criticism of Russia's 

political system.  RT Editor in Chief Margarita Simonyan recently declared that the United States itself lacks 

democracy and that it has "no moral right to teach the rest of the world" (Kommersant,  6 November).  

• Simonyan has characterized RT's coverage of the 

Occupy Wall Street movement as "information 

warfare" that is aimed at promoting popular 

dissatisfaction with the US Government.  RT created 

a Facebook app to connect Occupy Wall Street 

protesters via social media.  In addition, RT featured 

its own hosts in Occupy rallies ("Minaev Live," 10 

April; RT, 2, 12 June).    

• RT's reports often characterize the United States as 

a "surveillance state" and allege  

widespread infringements of civil liberties, 
 
police 

brutality, and drone use (RT, 24,   

Simonyan steps over the White House in the  

28 October, 1-10 November).     

introduction from her short-lived domestic show  

RT has also focused on criticism of the US on REN TV (REN TV, 26 December 2011)  economic system, US 

currency policy, alleged  

Wall Street greed, and the US national debt.  Some of RT's hosts have compared the United States to Imperial 

Rome and have predicted that government corruption and "corporate greed" will lead to US financial collapse 

(RT, 31 October, 4 November).   

RT broadcasts support for other Russian interests in areas such as foreign and energy policy.  

Commented [56]: RT has been supporting the far left, 
which is now called #TheResistance. This is no secret. 
This is more evidence of the Russian government’s 
support for Democrats. 

Commented [57]: And how is this different from what 
Obama or his close friends say? 

Commented [58]: How is that different from CNN or 
MSNBC? 



 

 

• RT runs anti-fracking programming, highlighting 

environmental issues and the impacts on public 

health.  This is likely reflective of the Russian 

Government's concern about the impact of 

fracking and US natural gas production on the 

global energy market and the potential 

challenges to Gazprom's profitability (5 October).  

• RT is a leading media voice opposing Western 

intervention in the Syrian conflict and blaming 

the West for waging  

"information wars" against the Syrian   

Government (RT, 10 October-9 November).    

R

T anti-fracking reporting (RT, 5 October)   

• In an earlier example of RT's messaging in support of the Russian Government, during the Georgia-Russia 

military conflict the channel accused Georgians of killing civilians and organizing a genocide of the Ossetian 

people.  According to Simonyan, when "the Ministry of Defense was at war with Georgia," RT was "waging an 

information war against the entire Western world" (Kommersant, 11 July).  

In recent interviews, RT's leadership has candidly acknowledged its mission to expand its US audience and to 

expose it to Kremlin messaging.  However, the leadership rejected claims that RT interferes in US domestic affairs.   

• Simonyan claimed in popular arts magazine Afisha on 3 October: "It is important to have a channel that 

people get used to, and then, when needed, you show them what you need to show.  In some sense, not 

having our own foreign broadcasting is the same as not having a ministry of defense.  When there is no war, it 

looks like we don't need it.  However, when there is a war, it is critical."  

• According to Simonyan, "the word 'propaganda' has a very negative connotation, but indeed, there is not a 

single international foreign TV channel that is doing something other than promotion of the values of the 

country that it is broadcasting from."  She added that "when Russia is at war, we are, of course, on Russia's 

side" (Afisha, 3 October; Kommersant, 4 July).   

• TV-Novosti director Nikolov said on 4 October to the Association of Cable Television that RT builds on 

worldwide demand for "an alternative view of the entire world."  Simonyan asserted on 3 October in Afisha 

that RT's goal is "to make an alternative channel that shares information unavailable elsewhere" in order to 

"conquer the audience" and expose it to Russian state messaging (Afisha, 3 October; Kommersant, 4 July).    

• On 26 May, Simonyan tweeted with irony:  "Ambassador McFaul hints that our channel is interference with US 

domestic affairs.  And we, sinful souls, were thinking that it is freedom of speech."  

    

RT Leadership Closely Tied to, Controlled by Kremlin  

RT Editor in Chief Margarita Simonyan has close ties to top Russian Government officials, especially Presidential 

Administration Deputy Chief of Staff Aleksey Gromov, who reportedly manages political TV coverage in Russia and 

is one of the founders of RT.  

Commented [59]: This is direct support for the 
Democratic Party, its funders, and their front groups. 

Commented [60]: And encouraged by the Obama 
administration. The same can be said about Al Jazeera 
and the Qatar government, except that Al Jazeera was 
much bigger. 



 

23 
 

• Simonyan has claimed that Gromov shielded 

her from other officials and their requests to 

air certain reports.  Russian media consider 

Simonyan to be Gromov's protege 

(Kommersant, 4 July; Dozhd TV, 11 July).   

• Simonyan replaced Gromov on state owned 

Channel One's Board of Directors.  

Government officials, including Gromov and 

Putin's Press Secretary Peskov were involved 

in creating RT and appointing Simonyan 

(Afisha, 3 October).  

• According to Simonyan, Gromov oversees 

political coverage on TV, and he has periodic 

meetings with media managers where he 

shares classified information and discusses 

their coverage plans.  Some  

opposition journalists, including Andrey   

Loshak, claim that he also ordered media   

attacks on opposition figures (Kommersant, 11 

July).  

The Kremlin staffs RT and closely supervises  

Simonyan shows RT facilities to then Prime Minister 

Putin.  Simonyan was on Putin's 2012 presidential 

election campaign staff in Moscow (Rospress, 22  

September 2010, Ria Novosti, 25 October 2012).     

RT's coverage, recruiting people who can convey Russian strategic messaging 

because of their ideological beliefs.  

• The head of RT's Arabic-language service, Aydar Aganin, was rotated from the diplomatic service to manage 

RT's Arabic-language expansion, suggesting a close relationship between RT and Russia's foreign policy 

apparatus.  RT's London Bureau is managed by Darya Pushkova, the daughter of Aleksey Pushkov, the current 

chair of the Duma Russian Foreign Affairs Committee and a former Gorbachev speechwriter (DXB, 26 March 

2009; MK.ru, 13 March 2006).   

• According to Simonyan, the Russian Government sets rating and viewership requirements for RT and, "since 

RT receives budget from the state, it must complete tasks given by the state."  According to Nikolov, RT news 

stories are written and edited "to become news" exclusively in RT's Moscow office (Dozhd TV, 11 July; AKT, 4 

October).   

• In her interview with pro-Kremlin journalist Sergey Minaev, Simonyan complimented RT staff in the United 

States for passionately defending Russian positions on the air and in social media.  Simonyan said:  "I wish you 

could see…how these guys, not just on air, but on their own social networks, Twitter, and when giving 

interviews, how they defend the positions that we stand on!" ("Minaev Live,"  10 April).  

RT Focuses on Social Media, Building Audience  

RT aggressively advertises its social media accounts and has a significant and fast-growing social media footprint.  

In line with its efforts to present itself as anti-mainstream and to provide viewers alternative news content, RT is 

making its social media operations a top priority, both to avoid broadcast TV regulations and to expand its overall 

audience.   



 

 

• According to RT management, RT's website receives at least 500,000 unique viewers every day.  Since its 

inception in 2005, RT videos received more than 800 million views on YouTube (1 million views per day), which 

is the highest among news outlets (see graphics for comparison with other news channels) (AKT, 4 October).  

• According to Simonyan, the TV audience worldwide is losing trust in traditional TV broadcasts and stations, 

while the popularity of "alternative channels" like RT or Al Jazeera grows.  RT markets itself as an "alternative 

channel" that is available via the Internet everywhere in the world, and it encourages interaction and social 

networking (Kommersant, 29 September).   

• According to Simonyan, RT uses social media to expand the reach of its political reporting and uses well-

trained people to monitor public opinion in social media commentaries (Kommersant,  29 September).  

• According to Nikolov, RT requires its hosts to have social media accounts, in part because social media allows 

the distribution of content that would not be allowed on television (Newreporter.org,  11 October).   

• Simonyan claimed in her 3 October interview to independent TV channel Dozhd that Occupy Wall Street 

coverage gave RT a significant audience boost.  

The Kremlin spends $190 million a year on the distribution and dissemination of RT programming, focusing on 

hotels and satellite, terrestrial, and cable broadcasting.  The Kremlin is rapidly expanding RT's availability around 

the world and giving it a reach comparable to channels such as Al Jazeera English.  According to Simonyan, the 

United Kingdom and the United States are RT's most successful markets.   RT does not, however, publish audience 

information.   

• According to market research company Nielsen, RT had the most rapid growth (40 percent) among all 

international news channels in the United States over the past year (2012).  Its audience in New York tripled 

and in Washington DC grew by 60% (Kommersant, 4 July).  

• RT claims that it is surpassing Al Jazeera in viewership in New York and Washington DC (BARB,  20 November; 

RT, 21 November).    

• RT states on its website that it can reach more than 550 million people worldwide and 85 million people in the 

United States; however, it does not publicize its actual US audience numbers (RT,  10 December).  

Commented [61]: What does "according to" and 
similar references to third party claims mean? If the 
ICA text authors agree with any of these claims they 
should assert it directly and provide supporting quotes 
in foot or end notes.  
 
Why is there innuendo in a putative intelligence 
assessment? 

Commented [62]: What year? What is AKT? Why 
aren't public sources properly referenced? 
 
Sorry, I forgot we are supposed to believe this text and 
rather than check it. 

Commented [63]: With help from Democrats 

Commented [64]: This is misleading language 
intended to grossly exaggerate RT's influence. This 
probably indicates the number of people capable of 
receiving the signal. See The Nation. 
 
END of COMMENTS 

https://www.thenation.com/article/the-new-intelligence-report-on-russia-shows-we-need-an-independent-bipartisan-commission-now-more-than-ever/


 

25 
 

  
    



 

 

Formal Disassociation From Kremlin Facilitates RT US Messaging  

RT America formally disassociates itself from the Russian Government by using a Moscow-based autonomous 

nonprofit organization to finance its US operations.  According to RT's leadership, this structure was set up to avoid 

the Foreign Agents Registration Act and to facilitate licensing abroad.  In addition, RT rebranded itself in 2008 to 

deemphasize its Russian origin.  

• According to Simonyan, RT America differs from other Russian state institutions in terms of ownership, but 

not in terms of financing.  To disassociate RT from the Russian Government, the federal news agency RIA 

Novosti established a subsidiary autonomous nonprofit organization, TV Novosti, using the formal 

independence of this company to establish and finance RT worldwide (Dozhd TV, 11 July).  

• Nikolov claimed that RT is an "autonomous noncommercial entity," which is "well received by foreign 

regulators" and "simplifies getting a license."  Simonyan said that RT America is not a "foreign agent" 

according to US law because it uses a US commercial organization for its broadcasts (AKT, 4 October; Dozhd 

TV, 11 July).    

• Simonyan observed that RT's original Russia-centric news reporting did not generate sufficient audience, so RT 

switched to covering international and US domestic affairs and removed the words "Russia Today" from the 

logo "to stop scaring away the audience" (Afisha, 18 October; Kommersant,   

4 July).   

• RT hires or makes contractual agreements with Westerners with views that fit its agenda and airs them on RT.  

Simonyan said on the pro-Kremlin show "Minaev Live" on 10 April that RT has enough audience and money to 

be able to choose its hosts, and it chooses the hosts that "think like us," "are interested in working in the anti-

mainstream," and defend RT's beliefs on social media.  Some hosts and journalists do not present themselves 

as associated with RT when interviewing people, and many of them have affiliations to other media and 

activist organizations in the United States ("Minaev Live," 10 April).  

    

Annex B  
 



 

27 
 

  
  

  

  

  

  

  

  

  

  



 

 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  
This page intentionally left blank.  

  

  

    
 

 



 

29 
 

 

  

  

  

This report   is a d eclassified  version of a  highly classified  assessment; its conclusions are identical to those in the  highly  classified  
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign.   

  

  
  

 


